Friday, April 22, 2011

harus jadi seperti pohon...

Bila disebutkan kepada diri mengenai seorang daie, hati pasti bergetar...fikiran akan jauh melayang....bukanlah kerana perkataan 'daie' tersebut semata-mata tetapi juga kerana satu tanggungjawab besar yg harus dipikul..sebagai seorang daie, diri ini tidak seharusnya menyerah kalah semata-mata kerana nafsu..sebagai seorang daie, hati ini mestilah kuat melawan 'seangkatan besar' golongan syaitan ...dan sebagai seorang daie juga, harus bersih 'dlm dan luar'...


kadang2 terdian sejenak..kenapa diriku ini tidak punya ciri2 sebegitu? mudah tewas dgn ajakan 'manja' syaitan..mudah mngalah dengan nafsu...mudah tersungkur di tengah-tengah jalan...seorang daie seharusnya menjadi seperti pohon yg rinbun...bisa meneduhkan org2 disekeliling...walaupon dibaling dengan batu...pohon tersebut tidak akan membalas dengan balingan batu juga, tetapi 'menghadiahkan' pula buah-buahan yg manis kepada si  pembaling batu.


ke mana perginya ciri-ciri itu?ke mana perginya semangat,tangisan dan kuatnya seorg daie itu?
bagaikan seperti merelakan diri ini dibuai dengan kemanisan dunia yg berpura-pura. aku biarkan diriku leka dengan 'permainan dunia'...membiarkan semula diri ini kembali ke lembah kotor dan busuk..


seorg daie tidak seharusnya lemah...harus bangkit semula....walaupn malu dgn diri sendiri yg lemah...diriku harus juga kuat...harus cemburu melihat org2 laen berlari ke saff2 yg hadapan....harus cemburu utk melakukan kebaikan...harus!!

No comments:

Post a Comment