Monday, May 20, 2013

Kerana Cinta, aku di sini..

teringang-ngiang kata seorg akhwat yg ku kira cukup memberi inspirasi buat diri yang masih lagi bertatih-tatih..

Dakwah itu cinta..
kerana dengan cinta....
kita bisa tersendiri akan ke hadapan...
Enggak perlu di psycho-psycho...

tarbiyyah di sepanjang cuti autumn pada tahun lepas yang kukira sgt manisss utk kucoretkan d sini. Terasa seperti 'pulang ke kampung tarbiyyah' semasa di sana. merasakan setiap kekuatan akhwat2 yang ada...

kagum melihat qudwah seorang indonesia membuatkan diri ini juga tersipu malu tatkala mengenang kembali setiap kekurangan dan lopong-lopong yang ada pada diri. Antara kisah yang masih lagi membasahkan hati ialah cerita mengenai Saidina Bilal bin Rabah di mana kekuatan nya menjangkau kadar kewarasan manusia.




Bagaimana Umayyah bin Khalaf ,tuan kepada Bilal tidak henti-henti menyiksa hanya kerana Bilal enggan menyembah Latta dan Uzza. Bilal, diheret di tengah pada pasir yang sangat jauh di mana pada siang hari; cahaya mataharinya sangat terik sekali. Disiksanya Bilal secara bergilir bersama sahabat Umaiyyah yang lain hingga kan dikatakan isi pada pinggul Bilal terkeluar dan pecah-pecah. Hanya kerana Bilal menyebut, ahad',ahad'secara tidak henti-henti... ahad' (yakni esa,satu,tiada yang lain) perkataan suci daripada surah al-ikhlas yang pada ketika itu, merupakan wahyu yang ke-19.

Mengalir air mata mengenangkan betapa sucinya dan gigih sahabat terdahulu berusaha mempertahankan islam pada diri mereka. Betapa diri mereka seakan tertanam kukuh rasa cinta kepada Allah melebihi daripada segala-gala. Jika dibandingkan dengan diri ini...Masakan jauh sekali =')

Ukhti tersebut berujar lagi, hanya kerana Islam... darjat seseorang itu diangkat ke satu tahap yang lebih tinggi lagi. Di mana, Bilal dahulu nya seorang hamba, digelar sebagai 'ibnu sauda' gelaran bagi 'anak kepada perempuan yang berkulit hitam' kini namanya teriang di bumi hinggakan seluruh penduduk di langit juga menyebut namanya Bilal hingga ke hari ini... =')

Manusia memang mudah lupa dengan pengajaran kisah-kisah dahulu. Kisah di mana ketika para sahabat terdahulu terlebih dahulu diuji dan keimanan mereka digoncang dengan segoncang-goncangnya untuk memperhambakan diri mereka kepada Sang Pencipta. Kisah di mana mereka dipulau, dimaki, dibaling dengan batu, dilukai, dihina ketika mempertahankan Islam.Masakan manusia mudah lupa... ='(




[2:214] Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat



"Jalan dakwah ini sememangnya bukan ditabur dengan bunga-bunga  dan dengan permaidani merah..ada kalanya ia menuntut kesabaran yang melebihi daripada kebiasaan..Ingat, janji Allah itu pasti buat hambaNya yang sentiasa bersabar dan redha dengan ujian yang menimpa.."


Tatkala, ketika Allah 'menjentik lembut' diri dengan ujian sebagai nikmat, bersabarlah kerana ujian ini merupakan tanda Sang Pencipta rindu untuk bertemu dengan hambaNya. Mana mungkin syurga dapat dihuni oleh orang yang biasa-biasa? =')




[47:31] Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu.






No comments:

Post a Comment